הנושא החם במילואים ולמה המצב הכלכלי גרוע.

שלום לקוראים,

הייתי במילואים שבוע שעבר וזה מדהים לגלות כמה נושאי השיחה השתנו. היום כולם מדברים על כמה קשה לחיות בארץ. המחירים מאוד יקרים, ההוצאות רבות ומרובות וקשה מאוד לגמור את החודש.

כששמעו במילואים שאני יועץ לכלכלת המשפחה, כולם התלהבו והתחילו לשאול אותי שאלות. אפילו מפקד הסוללה שאל אותי אם אני רוצה להעביר איזה הרבה לכולם על כלכלת המשפחה. כמובן שהסכמתי.

וכך באחד הימים הכניסו אותי ללו"ז, והעברתי הרצאה בנושא כלכלת המשפחה. בהרצאה דברתי על כלכלת המשפחה בישראל, מהם התחומים הנכללים בכלכלת המשפחה. דברתי גם על סטטיסטיקות של מינוס ואוברדראפט בישראל (החברה היו המומים לשמוע זאת, כן המצב מצער ביותר) וגם הסברתי מהם הסיבות לכך שהמצב הכלכלי כ"כ גרוע.

עבור אותם קוראים שלא שמעו אותי בהרצאה במילואים,  זה כולל, כנראה, את רוב הקוראים 🙂 אכתוב בקצרה את הסיבות למה המצב הכלכלי כ"כ גרוע:

הסיבה הראשונה היא שפעם, שכרטיסי האשראי לא היו בשימוש נרחב, התשלומים היו מתבצעים במזומן. כאשר משלמים במזומן (ובמיוחד ככל שהסכום עולה) יש אפקט של "צער ההפרדות מהכסף". קשה לשחרר את המזומן מהיד (מחשבתית) ולכן מחשבים כל דבר האם הוא נחוץ או לא.

הסיבה השניה היא שהכל הפך להיות וירטואלי, רוב התשלומים הם שורה בבנק או שורה בתדפיס כרטיס האשראי. במצב כזה הרבה יותר קל לשלם כי אנחנו לא צריכים להתמודד עם ההוצאה באופן מיידי. את התוצאה של הקניות הללו אנו רואים רק בסוף החודש.  החדווה בקניית מוצר או שירות ממשי שמקבלים מיד מול האפשרות לשלם עליו לא באופן מיידי יוצרת אשליה כאילו קבלת אותו בחינם.

הסיבה השלישית היא הקלות הבלתי נסבלת של אשראי זמין לכולם. כולכם בוודאי מכירים את הפרסומת של אחת מחברות האשראי שקוראת בקול: "הלוואות לכוווווללללם". ובכן אשראי זה לא רק הלוואות. אשראי זה גם מסגרת האשראי בבנק ומסגרת האשראי בכרטיס האשראי. מספיק לפתוח חשבון בנק, להפקיד סכום כסף מסויים ולהעביר משכורת כל חודש כדי לקבל מסגרת אשראי בגובה של לפחות פי 3 עד פי 5 מגובה המשכורת. הבנק ישמח להגדיל לכם את מסגרת האשראי (כל עוד הוא חושב שתוכלו לעמוד בהחזר, הוא הרי מרוויח את הריבית הגבוהה שאתם משלמים על המינוס, כן כן – מסגרת אשראי זה מינוס לכל דבר!). מי שמיצה את מסגרת האשראי של הבנק יכול להתקשר לכל אחת מחברות האשראי ולהזמיו לו כרטיס אשראי עם מסגרת נוספת כמעט ללא צורך בביטחונות. מי שמיצה גם מסגרת האשראי של חברות האשראי יכול לקבל הלוואות על חשבון …. (הקף בעיגול אל התשובה הנכונה) קרן ההשתלמות,ביטוח המנהלים, קרן הפנסיה, המשכורת וכו' וכו'). זה מצב בלתי נסבל. תפקיד מסגרת האשראי היא לגשר על פער הזמן שבין כניסת המשכורות להוצאות השונות הנוצרות במהלך החודש. לכן מסגרת אשראי סבירה צריכה להיות בגובה 1-1.5 מהמשכורת. לא יותר!

הסיבה הרביעית היא שאף פעם לא לימדו אותנו איך להתנהל בצורה כלכלית נכונה. לא בבית הספר, לא בבית ואפילו לא באוניברסיטה. אנחנו יוצאים לחיים האמיתיים (אחרי הצבא או השירות הלאומי) בלי שאנחנו יודעים מה חשובה לדעת בבחירת משכנתא, מה חשוב לדעת שבוחרים קרן פנסיה או ביטוח מנהלים. אלו הם הדברים המסובכים… יש כאלו שעדיין לא יודעים מה ההבדל בין קרוס על הצ'יק לבין כתיבת למוטב בלבד. בקיצור ההשכלה הפיננסית של תושבי מדינת ישראל שואפת לאפס.

הסיבה החמישית היא תרבות הצריכה שלנו והלחץ החברתי. כולם קונים מותגים כי גם לאחר יש, ולמה שלי לא יהיה מה שיש לחבר שלי. פעם הטלפון השולט במילואים היה נוקיה 3100 (אחד מהעתיקים שאפשר לדבר איתו ולשלוח הודעות SMS) היום לפחות ל 60% מהאנשים במילואים יש אייפון 4. כל ילד בכיתה א' מחזיק סמארטפון וכל אחד חייב שתהיה לו מכונית מאזדה 3 מהדגם של השלוש שנים האחרונות. הורים נקרעים מול הצורך של הילד במותגים (כי לכולם יש) לבין זה שפשוט אין כסף להכל. בד"כ הילד מנצח…

מה הפיתרון? אני לא אומר שצריך לעבור להשתמש במזומן במקום כרטיסי אשראי. בסך הכל זה מאוד נוח. מה שהכי חשוב זה התיכנון! צריך לתכנן את רמת ההוצאות לפי רמת ההכנסות.

באתר של זה כלכלי תוכלו ללמוד על כלכלת המשפחה, לקרוא מאמרים בנושא, לקבל מידע על תהליך היעוץ לכלכלת המשפחה ואיך תוכלו לקבל תועלת עצומה ושיפור בכלכלת המשפחה שלכם.

אודות זה כלכלי - יעוץ לכלכלת המשפחה

יועץ ומאמן מוסמך לכלכלת המשפחה חבר באירגון היועצים והמאמנים לכלכלת המשפחה בישראל בוגר MBA בהצטיינות במנהל עסקים בהתמחויות מימון ושיווק בוגר BA בכלכלה וניהול בהתמחויות מימון ומערכות מידע
פוסט זה פורסם בקטגוריה המצב הכלכלי, עם התגים , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על הנושא החם במילואים ולמה המצב הכלכלי גרוע.

  1. סמדר הגיב:

    אני יודעת שהגישה הרווחת היא להשתמש במזומן אבל אני דווקא מוצאת ששימוש בכרטיס אשראי עוזר לי הרבה יותר לתכנן ולנהל את ההוצאות שלי. במקום שיזרום לי מהארנק מזומן כמו מים בלי שאדע לאן הוא הולך כרטיס האשראי מספק לי תיעוד מדויק של כל ההוצאות שלי (היום רוב הבנקים גם מאפשרים לייצא את החשבון החודשי לאקסל) ככה אני רואה בדיוק לאן הלך הכסף שלי ואני לא יכולה לברוח או להתכחש כשאני רואה שחור על גבי לבן בסוף החודש שרוב הכסף שלי הלך על דברים שאני לא באמת צריכה..
    זה אמנם דורש משמעת עצמית ושימוש מושכל בכל מה שקשור לפיתויים של השימוש במסגרת אשראי שהכרטיס מציע אבל כמו שבדיאטה הגישה היום היא לא להימנע לחלוטין מאוכל אלה לגבש לעצמך תפריט מאוזן שאתה תוכל לעמוד בו לאורך זמן, אני מוצאת שלי אישית כבן אדם שבאמת מעוניין להבין ולנהל את ההוצאות שלו זה דווקא עוזר לחסוך 🙂

    • את צודקת בהחלט.
      אני לא מאלו ששוללים שימוש בכרטיס אשראי. כרטיס אשראי הוא מאוד נוח לשימוש.
      פשוט צריך לדעת איך להשתמש שימוש נכון בכרטיס אשראי.

      מסגרת האשראי צריכה להיות מתאימה לגובה המשכורת, לא להשתמש בתשלומים אלא רק למוצרים גדולים (ההמלצה במקרה זה הינה לחסוך מראש ולהשתמש בתשלום אחד). אף פעם לא לקנות בקרדיט, כדי שלא לשלם ריבית מיותרת לחברת האשראי.

      ובהחלט – לעקוב אחרי דף הפירוט החודשי, זה שמתקבל בסוף כל חודש ובאתר האינטרנט. לבדוק שלא חייבו אותך פעמיים , או חייבו אותך על משהו שלא קנית.
      אחרי שמיישמים את כל זה, שיהיה שימוש מהנה!

להשאיר תגובה

